ZAINAUGUROWANO XII FESTIWAL MUZYCZNY IM. WOJCIECHA KILARA

Fi3Fi1FletniaFi2FI

W Filharmonii Gorzowskiej zainaugurowano XII Festiwal Muzyczny im. Wojciecha Kilara „Lustra”. Pierwszy dzień koncertowy odbył się pod nazwą „Mitologia i Morze”. W filmowej zajawce melomanom przedstawiła się maestra Marzena Diakun, która dyrygowała Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej.

W dzisiejszym programie znalazły sięClauda Debussyego – Preludium do Popołudnia fauna oraz Morze, a także Hanny Kulenty – Ad-Umbro na fletnię Pana i orkiestrę w wykonaniu niderlandzkiego solisty Matthijsa Koene.

Fletnia Pana to instrument dęty złożony z połączonych ze sobą piszczałek o różnej długości, pozbawionych otworów palcowych. Matthijs Koene gra na fletni, która została opracowana w ramach długotrwałej współpracy z producentem organów Flentrop. Instrument wypożyczony został specjalnie dla niego przez Holenderską Fundację Instrumentów Muzycznych.

Gorzowska publiczność owacyjnie przyjęła gościnny występ Matthijsa Koene, który uznawany jest za jednego z najwybitniejszych i nowatorskich muzyków grających na fletni Pana. Gorzowianie docenili brawami kompozycję Hanny Kulenty, która także była gościem festiwalu oraz Orkiestrę FG pod batutą Marzeny Diakun.

Marzena Diakun jest laureatką m.in II nagrody prestiżowych międzynarodowych konkursów dyrygenckich (Praska Wiosna 2007 i IX Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. G. Fitelberga 2012). Od nowego sezonu artystycznego obejmie stanowisko Głównego Dyrygenta Staatsorchester Rheinische Philharmonie w Koblencji.

Dzięki wykonaniu „Morza” Clauda Debussyego, słuchacze mogli poczuć bryzę, usłyszeć szum fal i odczuć grozę sztormu. Dzieląc się wrażeniami z podróży oceanicznych, Debussy /wym. Debisi/ napisał między innymi: – „Morze jest zawsze bezkresne i piękne. To w istocie rzecz natury, która uświadamia ci, gdzie twoje miejsce”. Podobnie jak inne żywioły, morze było dla francuskiego twórcy nie tylko częścią natury, ale również zjawiskiem filozoficznym, głęboko duchowym, w którym upatrywał odbicia istoty muzyki – jako sztuki wolnej i bezgranicznej – czytamy w folderze festiwalowym.

Godzinę przed rozpoczęciem koncertu w foyer filharmonii odbył się wernisaż wystawy plakatów Maxa Skorwidera, który jest profesorem na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Na zamówienie Filharmonii Gorzowskiej, Artysta przygotował prace ilustrujące  programy, które będą odbywały się w filharmonii. – Starałem się aby te plakaty były zróżnicowane, to muzyka była inspiracją do tego, co na nie przenosiłem. Nie możemy posłuchać tych plakatów ale możemy je oglądać. Mam nadzieję, że z ich pomocą dobrze będzie się odbierało muzykę, której także słuchałem tworząc te prace.

Na pytanie, co od ubiegłego roku, zmieniło się u Artysty, Max Skorwider odpowiedział, że bardzo dużo, ponieważ miesiąc temu urodził mu się syn. Max Skorwider rok temu miał wernisaż w gorzowskiej filharmonii http://wandamilewska.pl/?p=25227

Inauguracyjny koncert zapowiadał debiutujący w funkcji konferansjera dziennikarz radiowy Tomasz Krawczyk, który powitał słuchaczy w imieniu dyrektor FG Joanny Pisarewicz oraz dyrektora artystycznego Orkiestry FG Przemysława Fiugajskiego.

Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara to jedno z ważniejszych wydarzeń muzycznych w regionie. Ideą jest promocja muzyki XX i XXI wieku. Od tego roku zaplanowano zestawienie muzyki symfonicznej z przeszłości z elementem muzyki współczesnej.

Patron Festiwalu Muzyki, Wojciech Kilar (1932-2013) był kompozytorem, dyrygentem i pianistą. Uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców muzyki filmowej. Skomponował także wiele utworów sakralnych takich jak „Missa pro pace” „Magnificat”, „Exodus”, „Te Deum”, czy „Angelus”. Za wybitne osiągnięcia w pracy twórczej został odznaczony Orderem Orła Białego.

Festiwal potrwa do 24 października.

 

78 total views, 3 views today

[0]
0.00 zł Zobacz

Formularz zamówienia

NazwaCena
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Komentowanie zamknięte.