MUZYKA I SACRUM – KONCERT w PARAFII PIERWSZYCH MĘCZENNIKÓW POLSKI

20160320_1909301120160320_194010111

Koncert  oratoryjny „Muzyka i Sacrum” w wykonaniu orkiestry Filharmonii Gorzowskiej oraz Poznańskiego Chóru Kameralnego odbył się w Niedzielę Palmową w parafii pw. Pierwszych Męczenników Polski. Kompozytor Grzegorz Duchnowski na zamówienie FG skomponował własną wersję „Stabat Mater”, wykorzystując oryginalny tekst sakralny oraz fragmenty polskiej poezji maryjnej.

Koncert dofinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  rozpoczął się późnym wieczorem przy wypełnionym po brzegi kościele, w którym wizytę w 1997 r. złożył Jan Paweł II.

Proboszcz parafii ks. Janusz Mikołajewicz zapowiadając wydarzenie muzyczne, z okazji którego skomponowana została kantata powiedział, że muzyka może umilać serca, łagodzić obyczaje i może także  zmieniać człowieka. Filharmonicy podkreślali, że kompozytor celowo zredukował środki wyrazu i muzyczną  surowość aby wprowadzić w nastrój refleksji i spokoju, bo jest to czas wpisujący się w okres  przeżywania treści pasyjnych.

Na początek wystąpił Poznański Chór Kameralny pod batutą Bartosza Michałowskiego,  wykonane zostały pieśni chóralne a cappella, które już od czasów średniowiecza towarzyszyły Liturgii w postaci chorału gregoriańskiego. Śpiewała sopranistka Dorota Szczepańska.

Kulminacyjnym punktem programu było prawykonanie kompozycji Grzegorza Duchnowskiego  „Stabat Mater” na chór mieszany, sopran, orkiestrę smyczkową i perkusję.

Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyr. Moniki Wolińskiej wykonała utwór „Fratres”, estońskiego kompozytora Arvo Pärt.

W programie znalazły się pieśni chóralne a cappella:
Michael McGlynn  – Mariam Matrem Virginem, Henryk Mikołaj Górecki – Zdrowaś bądź, Maryja, Andrzej Koszewski – Zdrowaś Królewno Wyborna, Łukasz Urbaniak – Beatus Vir,
Marek Raczyński – Domine, in manus Tuas, György Deák–Bárdos – Eli! Eli!.

„Stabat Mater to jedna z sekwencji wprowadzonych przez kościół katolicki do liturgii, wykonywana w czasie Wielkiego Postu, nawiązująca do kluczowego dla wiary chrześcijańskiej wydarzenia – ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii. Opowiada o boleści i cierpieniu Matki Boskiej po ukrzyżowaniu jej ukochanego syna. Wpisuje się w bardzo bogatą tradycję średniowiecznych utworów literackich i muzycznych, które w Kościele pełniły funkcję modlitewną. Ten pasyjny, głęboko religijny temat, podejmowany w muzyce kolejnych epok przez wielu znanych kompozytorów, m.in. Gioachino Rossiniego, Josepha Haydna, Giuseppe Verdiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Arvo Pärta, nadal stanowi wielkie źródło inspiracji, oscylując nastrojem między religijną ekstazą, pasyjnym cierpieniem, żarliwą modlitwą a cichym lamentem” – przeczytać można na stronie internetowej Filharmonii Gorzowskiej.

 

 

 

2,345 total views, 1 views today

[0]
0.00 zł Zobacz

Formularz zamówienia

NazwaCena
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Komentowanie zamknięte.