IX FESTIWAL MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ IM. WOJCIECHA KILARA

 plansza_stronaGlowna (1)

Już w najbliższy piątek rozpocznie się IX Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. Potrwa do 21. października. Wśród wydarzeń będą koncerty symfoniczne, koncert kameralny i familijny, recital organowy oraz spektakl Polskiego Teatru Tańca.

Zaplanowano także pokaz filmu Jerzego Zarzyckiego „Miasto nieujarzmione” (1949), poprzedzony prelekcją. Dla najmłodszych przygotowano muzyczną grę edukacyjną „Kot Kilara”. Zabawa pozwala graczom poruszać się po całym obiekcie – jak po wielkiej planszy. Udział w interaktywnej rozgrywce jest szansą na odkrycie tajemniczych zakamarków gmachu filharmonii.

Dziewiątą edycję Festiwalu Muzyki Współczesnej przygotowano pod hasłem „Ślady przeszłości”.

Do programu koncertu finałowego wybrano muzykę dwóch polskich kompozytorów: Artura Malawskiego – napisaną do filmu „Robinson warszawski” (1946) oraz Romana Palestra z filmu „Miasto nieujarzmione” (1949). Ciekawostką jest to, że partytura Malewskiego szczęśliwie ocalała przed zniszczeniem przez ówczesne władze komunistyczne, a po siedmiu dekadach obie kompozycje zostały odnalezione w oryginalnym zapisie w zasobach Filmoteki Narodowej. Ich zawiłe losy będzie można poznać na specjalnie przygotowanym pokazie filmowym 20 października w Kinie 60 Krzeseł, a pierwsze ich publiczne wykonanie usłyszymy w gorzowskiej filharmonii.

piątek, 7 października 2022, godz. 19:00

KORNOWICZ / SZYMAŃSKI / SCHNITTKE

KONCERT  INAUGURACYJNY

Co na temat ugruntowanej w muzyce europejskiej na przełomie XVII i XVIII wieku, a następnie rozwijanej przez cały wiek XIX formy muzycznej, jaką jest koncert, ma do powiedzenia muzyka współczesna? Do odpowiedzi na to pytanie wywołujemy Pawła Szymańskiego i Alfreda Schnittke – twórców, którzy w swoich kompozycjach obchodzą się   z formą koncertu w sposób niezwykle ciekawy. Dokonują bowiem własnego z nią rozrachunku – od mistrzowskiej syntezy tego, co utrwalone z tym, co nowe i oryginalne – jak w IV Koncercie skrzypcowym (1984) Schnittkego, przez jej dekonstrukcję i deformację, aż po całkowite zaprzeczenie – jak w Koncercie fortepianowym (1994) Szymańskiego. Znakomitym rozpoczęciem tego koncertu oraz całego Festiwalu będzie kompozycja Jerzego Kornowicza Spiętrzenia (2007), która poprzez obecny w niej napór brzmienia daje złudzenia nadmiaru stanowiącego także istotę współczesnego świata.

Informacje szczegółowe dostępne są na: www.filharmoniagorzowska.pl

 

415 total views, 1 views today

[0]
0.00 zł Zobacz

Formularz zamówienia

NazwaCena
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Komentowanie zamknięte.