W FILHARMONII GORZOWSKIEJ ROZPOCZĄŁ SIĘ XI FESTIWAL MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ IM. WOJCIECHA KILARA

342

Utworem Ricordanza na orkiestrę smyczkową Wojciecha Kilara zainaugurowany został po raz 11 Festiwal Muzyki Współczesnej jego imienia. Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej dyrygował Michał Klauza.

Ricordanza z włoskiego oznacza pamięć, wspomnienie.

Festiwal otworzyła Katarzyna Kozińska, która powiedziała, że głos ma rozedrgany nie tylko ze względu na tremę ale jest on wpisującym się w tegoroczne hasło Festiwalu „Energia Głosu”.

Po utworze Wojciecha Kilara, z towarzyszeniem orkiestry Zygmunt Krauze wykonał Poemat Apollinaire`a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i dowolne instrumenty. Artysta grał na rozstrojonym pianinie i prowadził muzyczny monolog. Z niezwykłą starannością i świetną dykcją deklamował obszerne fragmenty wiersza  Apollinaira.

Zygmunt Krauze, kompozytor i pianista jest autorem 8 oper i ponad stu kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych. Występuje na najważniejszych estradach Europy, obu Ameryk i Azji.

Drugą część koncertu zapowiadali Katarzyna Kozińska i dyrygent orkiestry Filharmonii Gorzowskiej Przemysław Fiugajski, który oznajmił występ młodej sopranistki, jeszcze studentki Magdaleny Łaszcz.  Przypomniał, że monodram „Głos ludzki” Francisa Poulenca miała wykonać Joanna Woś ale ze względu na bardzo poważną kontuzję, której doznała  trzeba było szukać innej wykonawczyni. Zawdzięczając sugestii dyrygenta Klauza udało się nawiązać kontakt z Magdaleną Łaszcz. I oto wystąpiła w Filharmonii Gorzowskiej,  po raz pierwszy śpiewając tę rolę z towarzyszeniem dużej orkiestry.

Jak to bywa w świecie artystycznym  nie planowane zastępstwa są często drogą do kariery. Publiczność festiwalowa była zachwycona występem Magdaleny Łaszcz, wyrażając to długimi  oklaskami.

„Głos ludzki” z librettem Jeana Cocteau  – to monodram operowy na sopran i orkiestrę, pokazujący dramatyczną rozmowę telefoniczną porzuconej kobiety. Bohaterka prowadzi dialog z kochankiem, który odszedł do innej.

Magdalena Łaszcz doskonale tę dramaturgię zaprezentowała swoim śpiewem w języku francuskim. Polska treść libretta wyświetlana była na ekranie. Gra orkiestry Filharmonii Gorzowskiej i śpiew Magdaleny Łaszcz wywołały ciarki na ciele a treść „Głosu ludzkiego” kazała uronić łzę.

Podczas przerwy między koncertami, melomani mieli możliwość obejrzenia wystawy plakatów autorstwa Maxa Skorwidera.

Zaprezentowane na wystawie prace są symbolicznym odniesieniem do różnych zakresów znaczenia muzyki dla człowieka, między innymi jej wpływu na mózg, roli terapeutycznej, edukacyjnej, uwrażliwiającej, związanej z poczuciem wolności czy strefą sacrum. Ta wystawa pokazuje istotną rolę muzyki w życiu człowieka i jej wpływ na funkcjonowanie.

Max Skorwider – grafik, plakacista, ilustrator, kurator wystaw. Dr hab. profesor Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Dyrektorem  Filharmonii Gorzowskiej jest  Joanna Pisarewicz.

Michał Klauza jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej. Współpracował z licznymi orkiestrami w kraju i za granicą. W swoim dorobku artystycznym posiada również nagrania radiowe i telewizyjne.

Wojciech Kilar  to jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych.Tworzył muzykę poważną, religijną i filmową. Urodził się w 1932 roku we Lwowie, zmarł w roku 2013 w Katowicach.

 

 

106 total views, 1 views today

[0]
0.00 zł Zobacz

Formularz zamówienia

NazwaCena
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Komentowanie zamknięte.